Stowarzyszenie Drugiego Pokolenie
Zaprasza!
OHEL WARSZAWAkoncertw 70. rocznicę rozpoczęcia likwidacji Getta Warszawskiego
22 lipca 2012, godzina 20.30
ul. Bohaterów Getta (dawniej Nalewki) przy parku Krasińskich
Zagrają:
IRCHA GDOLA
SHOFAR
FROM THEE TO THEE
Koncert organizują:
Mikołaj Trzaska
Stowarzyszenie Drugie Pokolenie – Potomkowie Ocalałych z Holokaustu
Żydowski Instytut Historyczny im. E. Ringelbluma
Pieczę nad kształtem artystycznym koncertu sprawuje Mikołaj Trzaska.
Wstęp wolny.
Koncert jest jednym z wydarzeń 22 LIPCA 2012:
12:00 – Wystawa „Rysunki z getta”; Galeria Kordegarda, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17
17:00 – Marsz Pamięci; Umschlagplatz, ul. Stawki 5/7 – Dom Dziecka nr 2, ul. Jaktorowska 6
20:30 – Koncert OHEL WARSZAWA; ul. Bohaterów Getta
IRCHA GDOLA
Ircha Gdola (Wielka Ircha), to fuzja dwóch zespołów: kwartetu
klarnetowego IRCHA oraz brytyjskiego składu RIVERLOAM
TRIO. Projekt został powołany specjalnie z okazji 7O. rocznicy
eksterminacji Żydów z warszawskiego getta. Trzaska wraz
z pięcioma wybitnymi improwizatorami: Wacławem
Zimplem, Michałem Górczyńskim, Pawłem Szamburskim,
Olie Brice'm i Markiem Sandersem, zgłębia tajemnice
mistyki żydowskiej. Głównym założeniem i inspiracją muzyki
sekstetu jest poszukiwanie współczesnego obrazu muzyki
żydowskiej w Polsce, która od kilku lat jest pasją twórczą
lidera. Wystarczy przypomnieć Shofar z Raphaelem Rogińskim
oraz zorganizowany przez Muzeum Żydów Polskich projekt
Zikaron Lefanai (hebr. „Pamięć przede mną”) oraz kwartet
IRCHA, w którym z powodzeniem realizuje tę ideę.
klarnetowego IRCHA oraz brytyjskiego składu RIVERLOAM
TRIO. Projekt został powołany specjalnie z okazji 7O. rocznicy
eksterminacji Żydów z warszawskiego getta. Trzaska wraz
z pięcioma wybitnymi improwizatorami: Wacławem
Zimplem, Michałem Górczyńskim, Pawłem Szamburskim,
Olie Brice'm i Markiem Sandersem, zgłębia tajemnice
mistyki żydowskiej. Głównym założeniem i inspiracją muzyki
sekstetu jest poszukiwanie współczesnego obrazu muzyki
żydowskiej w Polsce, która od kilku lat jest pasją twórczą
lidera. Wystarczy przypomnieć Shofar z Raphaelem Rogińskim
oraz zorganizowany przez Muzeum Żydów Polskich projekt
Zikaron Lefanai (hebr. „Pamięć przede mną”) oraz kwartet
IRCHA, w którym z powodzeniem realizuje tę ideę.
Chciałbym podjąć zerwaną w czasie wojny nić muzyki
żydowskiej. Usłyszeć jak brzmi ona współcześnie. Przez nasze
granie pragniemy osiągnąć inną optykę pamięci, utrzymując
zarazem jej dawny, magiczny sens – pamięć przede mną
żydowskiej. Usłyszeć jak brzmi ona współcześnie. Przez nasze
granie pragniemy osiągnąć inną optykę pamięci, utrzymując
zarazem jej dawny, magiczny sens – pamięć przede mną
– mówi o projekcie Trzaska.
Repertuar to autorska i tradycyjna muzyka żydowska, ale
przede wszystkim magiczne utwory, pochodzące z różnych
środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które
dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii z narodem
żydowskim, zachowały tę muzykę w żywym i nienaruszonym
kształcie. Słuchając pieśni ormiańskich, tureckich, egipskich
i muzyki transylwańskich Cyganów, można usłyszeć żydowskie
nuty. Wszystko to uzupełnione jest w bogato rozbudowane
improwizacje wywodzące się z tradycji free-jazzu.
Repertuar to autorska i tradycyjna muzyka żydowska, ale
przede wszystkim magiczne utwory, pochodzące z różnych
środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które
dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii z narodem
żydowskim, zachowały tę muzykę w żywym i nienaruszonym
kształcie. Słuchając pieśni ormiańskich, tureckich, egipskich
i muzyki transylwańskich Cyganów, można usłyszeć żydowskie
nuty. Wszystko to uzupełnione jest w bogato rozbudowane
improwizacje wywodzące się z tradycji free-jazzu.
Wacław Zimpel – klarnety
Michał Górczyński - klarnety
Paweł Szamburski - klarnety
Mikołaj Trzaska - saksofon, klarnet basowy (Polska)
Olie Brice - kontrabas (Izrael)
Mark Sanders - perkusja (Wielka Brytania)
Michał Górczyński - klarnety
Paweł Szamburski - klarnety
Mikołaj Trzaska - saksofon, klarnet basowy (Polska)
Olie Brice - kontrabas (Izrael)
Mark Sanders - perkusja (Wielka Brytania)
SHOFAR
Zespół Shofar powstał z inicjatywy Raphaela
Rogińskiego. Ideą składu jest odnalezienie wspólnego
mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i jazzie
free, jak i kontynuowanie tradycji muzyki żydowskiej,
która dla zespołu jest wciąż żywa. Utwory pochodzą
z przedwojennych badań muzykologicznych z terenów
Ukrainy, Polski i Mołdawii. To najczęściej niguny, czyli
magiczne pieśni religijne, w niektórych przypadkach
mające wprowadzać w trans i ekstazę oraz frejlaksy,
czyli utwory bardziej taneczne, wywodzące się z liturgii
żydowskiej. Zachowanie w niezmienionej formie materiału
dźwiękowego utworów umożliwia poznanie całego
spektrum muzyki chasydzkiej i kultury z nią związanej.
Wszystko to jest połączone ze współczesnym podejściem
do kreatywnej formy jazzu.
Rogińskiego. Ideą składu jest odnalezienie wspólnego
mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i jazzie
free, jak i kontynuowanie tradycji muzyki żydowskiej,
która dla zespołu jest wciąż żywa. Utwory pochodzą
z przedwojennych badań muzykologicznych z terenów
Ukrainy, Polski i Mołdawii. To najczęściej niguny, czyli
magiczne pieśni religijne, w niektórych przypadkach
mające wprowadzać w trans i ekstazę oraz frejlaksy,
czyli utwory bardziej taneczne, wywodzące się z liturgii
żydowskiej. Zachowanie w niezmienionej formie materiału
dźwiękowego utworów umożliwia poznanie całego
spektrum muzyki chasydzkiej i kultury z nią związanej.
Wszystko to jest połączone ze współczesnym podejściem
do kreatywnej formy jazzu.
Repertuar zespołu Shofar składa się z tradycyjnej, religijnej
muzyki żydowskiej. Podobnie jak przy komentowaniu
Tory, tak i tu poprzez muzykę odtwarzane są różne prądy
religijności. Dlatego obok chasydzkich nigunów znajdziemy
muzykę najstarszego obrządku w synagodze, a obok pieśni
kantorów z międzywojnia, muzykę obrządku liberalnego.
Na repertuar Shofar w większości składają się utwory
z tradycji chasydzkiej. Głównym impulsem do zajęcia
się akurat tą tradycją było odnalezienie przez Raphaela
Rogińskiego zbioru pieśni chasydzkich Bieregowskiego
(1892-1961) - muzykologa, który od lat 20 ubiegłego
stulecia, badał muzykę żydowską. Jednym z efektów jego
pracy był tom poświęcony właśnie tradycji chasydzkiej.
muzyki żydowskiej. Podobnie jak przy komentowaniu
Tory, tak i tu poprzez muzykę odtwarzane są różne prądy
religijności. Dlatego obok chasydzkich nigunów znajdziemy
muzykę najstarszego obrządku w synagodze, a obok pieśni
kantorów z międzywojnia, muzykę obrządku liberalnego.
Na repertuar Shofar w większości składają się utwory
z tradycji chasydzkiej. Głównym impulsem do zajęcia
się akurat tą tradycją było odnalezienie przez Raphaela
Rogińskiego zbioru pieśni chasydzkich Bieregowskiego
(1892-1961) - muzykologa, który od lat 20 ubiegłego
stulecia, badał muzykę żydowską. Jednym z efektów jego
pracy był tom poświęcony właśnie tradycji chasydzkiej.
Mikołaj Trzaska - saksofon, klarnet basowy
Raphael Rogiński - gitara elektryczna
Macio Moretti - perkusja
Raphael Rogiński - gitara elektryczna
Macio Moretti - perkusja
FROM THEE TO THEE
Pieśni pod tytułem From Thee to Thee, autorstwa Raphaela
Rogińskiego, są hołdem oddanym wszystkim tym, którzy
mają odwagę przywracać i ocalać to, co skazane jest na
stawanie się przeszłością. To kompozycje powstałe do
tekstów poetów pogranicza wieków, kultur i idei. Żyjąc
w średniowiecznej Hiszpanii, tworzyli poematy kabalistyczne
opiewające energię oddziaływującą na ludzi bez względu
na granice. Pradawny kod dla zrozumienia świata objawiał
im się jako równanie, wiodące do odnalezienia życia
człowieka w wielości i bogactwie.
Rogińskiego, są hołdem oddanym wszystkim tym, którzy
mają odwagę przywracać i ocalać to, co skazane jest na
stawanie się przeszłością. To kompozycje powstałe do
tekstów poetów pogranicza wieków, kultur i idei. Żyjąc
w średniowiecznej Hiszpanii, tworzyli poematy kabalistyczne
opiewające energię oddziaływującą na ludzi bez względu
na granice. Pradawny kod dla zrozumienia świata objawiał
im się jako równanie, wiodące do odnalezienia życia
człowieka w wielości i bogactwie.
Kompozycja ta powstała w ramach cyklu Muzyka Miejsca
organizowanego przez Ośrodek Pogranicze w Sejnach.
organizowanego przez Ośrodek Pogranicze w Sejnach.
Ola Bilińska – śpiew
Raphael Rogiński – gitara
Mateusz Bartosiewicz – perkusja
Dominika Korzeniecka – perkusja, kieliszki
Patryk Masłowski – puzon wentylowy, kieliszki
Piotr Janiec – tuba
Kacper Szroeder – trąbka
Włodzimierz Moniuszko – fortepian
Michał Moniuszko – kontrabas, kieliszki
Raphael Rogiński – gitara
Mateusz Bartosiewicz – perkusja
Dominika Korzeniecka – perkusja, kieliszki
Patryk Masłowski – puzon wentylowy, kieliszki
Piotr Janiec – tuba
Kacper Szroeder – trąbka
Włodzimierz Moniuszko – fortepian
Michał Moniuszko – kontrabas, kieliszki
No comments:
Post a Comment