Monday, July 16, 2012

blog edukacyjny; http://mazlos.blogspot.com

Witam, zapraszam na nowy, blog, który utworzyłam po miesiącach pracy, różnych prób stworzenia mapy, która ułatwi podróż ku zrozumieniu judaizmu (a dokładniej jego licznych odłamów) i tradycji żydowskiej. Nazwałam go Mazl czyli Los ponieważ od naszej wiedzy i zrozumienia świata, po którym się poruszamy zależą nasze wybory, a od nich nasza przyszłość. 

Do zajęcia się tym projektem bardzo mocno namawiał mnie Piotr Kadlcik. Mimo wielu miesięcy przemyśleń i próby wyobrażenia sobie takiej mapy nie mam w głowie zamkniętego uporządkowanego obrazu. 

Przez ostatni rok robiłam różne notatki, których nie publikowałam, ale będę z nich korzystała na różne sposoby. Nie mam pełnej wiedzy w każdym z setek żydowskich kwestii, które należałoby omówić, będę, więc rekomendowała inne miejsca w sieci, do których warto zajrzeć.  

Tą drogę ku odkrywaniu żydowskiej tradycji należy podzielić na kilka etapów. Pierwszy z nich to obalanie najczęściej spotykanych w Polsce stereotypów, na temat Żydów. Trzeba je uporządkować i udzielić najprostszej odpowiedzi. Trzeba wyjaśnić kwestie religii i tradycji, oddzielić Żydów z diaspory od tych z Izraela, religię od świata świeckiego, żydowski tekst prawny od mistycznego, trzeba wyjaśnić jak funkcjonuje we współczesnej kulturze i czym się różni się żydowska Biblia, Talmud, Zohar od współczesnej biblioteki żydowskiej, a co je łączy. 

Tworzę ten projekt w ramach mojej pracy dla Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie. Gminie  za możliwość tworzenia tych projektów i jej pracownikom za wsparcie merytoryczne bardzo dziękuję. Szczególne podziękowania należą się Pawłowi Bysko, za wszelkie sugestie techniczne i wsparcie merytoryczne.

Czeka mnie dużo pracy - tyle tytułem wstępu. Link do tej strony znajduje się na banerze blogu Tutaj. Wystarczy kliknąć na "Mapa Żydowskiego Świata!" 
Oto link do pierwszego wpisu;

No comments:

Post a Comment