Sunday, July 15, 2012

Zaproszenie na koncert 22 lipca Warszawa!


Stowarzyszenie Drugiego Pokolenie 

Zaprasza!

OHEL WARSZAWAkoncertw 70. rocznicę rozpoczęcia likwidacji Getta Warszawskiego


22 lipca 2012, godzina 20.30
ul. Bohaterów Getta (dawniej Nalewki) przy parku Krasińskich

Zagrają:
IRCHA GDOLA
SHOFAR
FROM THEE TO THEE


Koncert organizują:
Mikołaj Trzaska
Stowarzyszenie Drugie Pokolenie – Potomkowie Ocalałych z Holokaustu  
Żydowski Instytut Historyczny im. E. Ringelbluma

Pieczę nad kształtem artystycznym koncertu sprawuje Mikołaj Trzaska.

Wstęp wolny.

Koncert jest jednym z wydarzeń  22 LIPCA 2012:
12:00 – Wystawa „Rysunki z getta”; Galeria Kordegarda, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17
17:00 – Marsz Pamięci; Umschlagplatz, ul. Stawki 5/7 – Dom Dziecka nr 2, ul. Jaktorowska 6
20:30 – Koncert OHEL WARSZAWA; ul. Bohaterów Getta


IRCHA GDOLA
Ircha Gdola (Wielka Ircha), to fuzja dwóch zespołów: kwartetu
klarnetowego IRCHA oraz brytyjskiego składu RIVERLOAM
TRIO. Projekt został powołany specjalnie z okazji 7O. rocznicy
eksterminacji Żydów z warszawskiego getta. Trzaska wraz
z pięcioma wybitnymi improwizatorami: Wacławem
Zimplem, Michałem Górczyńskim, Pawłem Szamburskim,
Olie Brice'm i Markiem Sandersem, zgłębia tajemnice
mistyki żydowskiej. Głównym założeniem i inspiracją muzyki
sekstetu jest poszukiwanie współczesnego obrazu muzyki
żydowskiej w Polsce, która od kilku lat jest pasją twórczą
lidera. Wystarczy przypomnieć Shofar z Raphaelem Rogińskim
oraz zorganizowany przez Muzeum Żydów Polskich projekt
Zikaron Lefanai (hebr. „Pamięć przede mną”) oraz kwartet
IRCHA, w którym z powodzeniem realizuje tę ideę.

Chciałbym podjąć zerwaną w czasie wojny nić muzyki
żydowskiej. Usłyszeć jak brzmi ona współcześnie. Przez nasze
granie pragniemy osiągnąć inną optykę pamięci, utrzymując
zarazem jej dawny, magiczny sens – pamięć przede mną
– mówi o projekcie Trzaska.
Repertuar to autorska i tradycyjna muzyka żydowska, ale
przede wszystkim magiczne utwory, pochodzące z różnych
środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które
dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii z narodem
żydowskim, zachowały tę muzykę w żywym i nienaruszonym
kształcie. Słuchając pieśni ormiańskich, tureckich, egipskich
i muzyki transylwańskich Cyganów, można usłyszeć żydowskie
nuty. Wszystko to uzupełnione jest w bogato rozbudowane
improwizacje wywodzące się z tradycji free-jazzu.

Wacław Zimpel – klarnety
Michał Górczyński - klarnety
Paweł Szamburski - klarnety
Mikołaj Trzaska - saksofon, klarnet basowy (Polska)
Olie Brice - kontrabas (Izrael)
Mark Sanders - perkusja (Wielka Brytania)



SHOFAR
Zespół Shofar powstał z inicjatywy Raphaela
Rogińskiego. Ideą składu jest odnalezienie wspólnego
mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i jazzie
free, jak i kontynuowanie tradycji muzyki żydowskiej,
która dla zespołu jest wciąż żywa. Utwory pochodzą
z przedwojennych badań muzykologicznych z terenów
Ukrainy, Polski i Mołdawii. To najczęściej niguny, czyli
magiczne pieśni religijne, w niektórych przypadkach
mające wprowadzać w trans i ekstazę oraz frejlaksy,
czyli utwory bardziej taneczne, wywodzące się z liturgii
żydowskiej. Zachowanie w niezmienionej formie materiału
dźwiękowego utworów umożliwia poznanie całego
spektrum muzyki chasydzkiej i kultury z nią związanej.
Wszystko to jest połączone ze współczesnym podejściem
do kreatywnej formy jazzu.
Repertuar zespołu Shofar składa się z tradycyjnej, religijnej
muzyki żydowskiej. Podobnie jak przy komentowaniu
Tory, tak i tu poprzez muzykę odtwarzane są różne prądy
religijności. Dlatego obok chasydzkich nigunów znajdziemy
muzykę najstarszego obrządku w synagodze, a obok pieśni
kantorów z międzywojnia, muzykę obrządku liberalnego.
Na repertuar Shofar w większości składają się utwory
z tradycji chasydzkiej. Głównym impulsem do zajęcia
się akurat tą tradycją było odnalezienie przez Raphaela
Rogińskiego zbioru pieśni chasydzkich Bieregowskiego
(1892-1961) - muzykologa, który od lat 20 ubiegłego
stulecia, badał muzykę żydowską. Jednym z efektów jego
pracy był tom poświęcony właśnie tradycji chasydzkiej. 
Mikołaj Trzaska - saksofon, klarnet basowy
Raphael Rogiński - gitara elektryczna
Macio Moretti - perkusja 


FROM THEE TO THEE
Pieśni pod tytułem From Thee to Thee, autorstwa Raphaela
Rogińskiego, są hołdem oddanym wszystkim tym, którzy
mają odwagę przywracać i ocalać to, co skazane jest na
stawanie się przeszłością. To kompozycje powstałe do
tekstów poetów pogranicza wieków, kultur i idei. Żyjąc
w średniowiecznej Hiszpanii, tworzyli poematy kabalistyczne
opiewające energię oddziaływującą na ludzi bez względu
na granice. Pradawny kod dla zrozumienia świata objawiał
im się jako równanie, wiodące do odnalezienia życia
człowieka w wielości i bogactwie.
Kompozycja ta powstała w ramach cyklu Muzyka Miejsca
organizowanego przez Ośrodek Pogranicze w Sejnach.

Ola Bilińska – śpiew
Raphael Rogiński – gitara
Mateusz Bartosiewicz – perkusja
Dominika Korzeniecka – perkusja, kieliszki
Patryk Masłowski – puzon wentylowy, kieliszki
Piotr Janiec – tuba
Kacper Szroeder – trąbka
Włodzimierz Moniuszko – fortepian
Michał Moniuszko – kontrabas, kieliszki


No comments:

Post a Comment